Zonder reclame geen interesse, jouw kind wil pas kiezen als het geprikkeld is
Ken je dat? Je krijgt week in week uit folders in de brievenbus met aanbiedingen voor de bbq, op je telefoon plopt telkens een advertentie op van wasmachines en iemand in je omgeving is super enthousiast over de zojuist aangeschafte droger. En jij doet er niets mee.
Dat denk je tenminste!
Veel keuzes die wij maken lijken heel rationeel, met het verstand gemaakt. Pas als we gaan onderzoeken hoe onze hersenen werken blijkt dat we alle informatie verzameld hebben en op het juiste moment bij elkaar leggen. En dat daar véél emoties bij zitten.
Met studiekeuze hebben mentoren, decanen en ouders dezelfde functie als de cookies en folders. In het onbewuste boodschappen afgeven waardoor op een zeker moment de studiekiezer bedenkt: Hé ik wil een keuze maken.
Geen dankbare taak, dat geef ik gelijk toe. Geen gemakkelijke taak ook.
Hoe zorg je ervoor dat de boodschap binnen komt? Dat jouw kind open gaat staan voor de keuze die hij/ zij te maken heeft? Enkele tips:
Neem een ontspannen moment om te praten over de toekomst
Steek positief in.
Stel open vragen
Ben neutraal, elk antwoord is oké
Blijf proberen. Net als de folders zul je niet de eerste keer vol enthousiasme ontvangen worden. Pas na een paar pogingen snapt het onbewuste van jouw kind dat er een gesprek kan plaatsvinden waarin hij/ zij een belangrijke rol heeft.
Iemand die veel ervaring heeft met het maken van folder door ouders is Hermien Miltenburg. Zij geeft ook webinars voor ouders en is te vinden via: