Hoe jouw ouders je informatie geven voor een goede studiekeuze
Lekker dan van die ouders die je van alles vertellen over je studiekeuze! Die weten wat goed bij jou past, wat de perfecte studie voor je is en welk beroep jou gelukkig maakt.
Mag jij nog even zelf kiezen? Al heb je geen idee wat en waar, het is nog altijd jouw keuze en dus ook jouw zoektocht. Toch zijn de ideeën van je ouders wel handig om mee te nemen. Ik vertel je hoe je ze kunt gebruiken bij je studiekeuze en natuurlijk ook bij andere loopbaankeuzes.
Als eerste is het goed om te weten dat je behoorlijk veel rekening houdt met wat je ouders zeggen en vinden. Uit onderzoek blijkt dat jongeren de mening van ouders meer belangrijk vinden dan de mening van vrienden of hun docenten. Daarom gaan ouders vaak mee naar open dagen en studiebeurzen. Ook praten veel jongeren met hun ouders over de keuzes die ze maken.
Verschil tussen bewuste en onbewuste informatie
Als je met je ouders praat over je studiekeuze en je vraagt wat zij van een studie vinden, dan is dat bewuste informatie. Ook als je vraagt: waar ben ik goed in? Zal dat voor een groot deel iets zijn waar over nagedacht is door hen. Je kunt dan bewust hun mening meenemen of opzij zetten.
Maar dan zijn er ook nog ideeën die ze je meegeven zonder dat ze zeggen dat het hun mening is.
En die komen vaak weer uit de tijd dat zij jong waren, hun keuzes maakten. Daarmee worden het familie ideeën. Of overtuigingen, dat is eigenlijk het juiste woord.
Wat ouders onbewust zeggen neem jij onbewust mee in je keuze
Ze zijn vaak verstopt waardoor jij niet altijd doorhebt dat het van anderen komt. En jij wil je eigen keuze maken, op basis van wat jij belangrijk vindt en wat voor jou waar is, toch?
Weten welke overtuigingen jij meekrijgt van je ouders, je familie helpt jou om zelf een betere keuze te maken. Hoe kom je daar nu achter? Deze vragen zijn een eerste stap:
- Wat zijn beroepen die veel voorkomen in jouw familie? Of sectoren? Daar wordt vaak op een bepaalde manier naar gekeken en over gesproken. Praten je ouders met trots over die beroepen dan zul jij ook positiever zijn.
- Zijn er ook beroepen of sectoren waar juist negatief over gesproken wordt? Bedenk dat dit ook verstopt zit in grapjes. Zoals over die persoon die kunstenaar werd en zelf niet kan rondkomen, een uitkering heeft. Of over beroepen die vies zijn, saai. En wat denk je van werken bij de politie?
- Welke beroepen of sectoren worden nooit besproken? Gewoon omdat niemand dit doet in jouw familie. Waar gewoon niets over bekend is. Waar jij dus ook niet snel iets over hoort en dus niet leert kennen.
Ik heb vaak meegemaakt dat een jongeren de eerste in de familie was die naar het hoger onderwijs zou gaan. Van havo of vwo naar hbo of universiteit. Vaak was de familie dan trots maar het kwam ook voor dat er juist veel onbekend was. Die jongeren twijfelden vaak of ze het wel zouden kunnen.
En bij doorvragen kwamen de overtuigingen: Is moeilijk, hard werken, duurt lang.
Dat stukje herkende ik wel van mijn eigen familie waarin ik meekreeg dat studeren in het hoger onderwijs saai is en moeilijk. En al deed ik vwo, toen ik mijn studie ging kiezen was ik ervan overtuigd dat ik een universitaire studie niet moest doen. Saai en te moeilijk. Hun mening was voor mij een feit geworden dat ik onbewust meenam in mijn keuze.
Hoe kun je deze informatie nu gebruiken?
Had ik geweten dat dit overtuigingen waren, had ik iemand gehad die er met mij over gesproken had dan was ik in elk geval op een andere manier naar de open dagen van de universiteit gegaan. Had ik bewuster mijn keuze kunnen maken. Dat is dus ook wat ik doe met jongeren die dit aan mij voorleggen. En dat kun jij ook zelf doen op de volgende manier:
De uitspraken die in jouw familie, door jouw ouders worden gedaan over verschillende beroepen kun je opschrijven. Positief, negatief, waarover ontbreekt juist een mening? Met welke uitspraken ben jij het eens? Zijn ze waar, feitelijk, onderbouwd of geven ze een mening aan?
Als jij ze waar vindt EN belangrijk voor jou dan neem je dit mee in jouw keuze.
Wat weten ouders over jouw talenten?
Als tweede is er natuurlijk de informatie die je ouders kunnen geven over wie jij bent.
Over talenten die jij hebt. Wat jij makkelijk kan in vergelijking met anderen.
Je ouders zullen zeker eigenschappen kunnen noemen van jou. Bij LOB lessen op school zal ook vast een opdracht voorkomen waar je met je ouders praat over jouw talenten en kwaliteiten. Waar jij goed in bent. Maar ook hier is het zo dat soms eigenschappen niet opvallen, niet bewust zijn. Omdat ze in jouw familie normaal zijn en veel voorkomen. Jullie zijn allemaal (een beetje) zo.
Kijk zelf maar weer eens rond in jouw familie. Zijn het allemaal gezelligheidsdieren? In voor een feestje? Dan valt het niet op dat jij super sociaal bent. Voor jullie is dat heel normaal.
Ook sportiviteit is een eigenschap die niet opvalt als iedereen fanatiek aan sport doet. En andersom voel jij je misschien een klungel als je niet zoveel sport als de rest, laten we zeggen 2 keer per week.
Ook kun je weer kijken naar de beroepen in jouw familie. Welke eigenschappen hebben de beroepen die in jouw familie voorkomen? Wat jullie normaal vinden is misschien wel een talent dat veel voorkomt in jouw familie. Waar je in een andere omgeving mee zou opvallen.
Voorbeelden van talenten en eigenschappen
Als ik rond kijk in mijn familie dan zie ik aan 1 kant bijvoorbeeld veel vrouwen die werken met kinderen en jongeren. In de jeugdzorg, de kinderopvang, het onderwijs. Allemaal sociaal betrokken willen we bijdragen aan de maatschappij. Nou ja, aan die ene kant dan.
Aan de andere kant is er niet zoiets te ontdekken maar zie ik wel weer de eigenschap om hard te werken. “We” doen iets nooit op halve kracht zeg maar. Ook was een typische uitspraak van mijn oma: Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast. Niet gek dus dat ik een doorzetter werd.
Herken jij ook eigenschappen in jouw familie?
Welke talenten en kwaliteiten heb jij meegekregen?
Als je het zelf lastig vindt om voorbeelden te noemen: Vraag eens aan je vrienden. Vaak kennen ze je ouders een beetje, broers en/ of zussen. Wat valt hen op? Wat is typisch jouw familie?
Jouw studiekeuze bewust maken met informatie uit je familie
Als je nu weet welke talenten jij hebt ontwikkeld, welke ideeën je meekreeg dan kun je dan op een goede manier gebruiken bij jouw eigen studiekeuze. Dat doe je door zelf te bepalen wat voor jou belangrijk is. Welke waarde jij geeft aan ideeën, aan talenten.
Zo was er eens een jongen bij mij die zijn keuze al lang had gemaakt: Hij wilde dokter worden.
Tot hij ontdekte dat in zijn familie veel dokters zaten, hij ging twijfelen of het wel zijn eigen idee was. Zijn eigen wens.
Samen hebben we onderzocht wat hij zelf interessant vond, welke talenten hij had ( natuurlijk herkende hij die van familieleden bij zichzelf) en op wat voor manier hij dokter zou willen zijn. Hierdoor kwam hij er achter dat het toch echt zijn eigen wens was. Bijkomend voordeel van onze gesprekken was dat hij bij de selectie van geneeskunde goed kon vertellen waarom hij geschikt was.
Dit zijn een paar voorbeelden van hoe je gebruik kunt maken van informatie die jouw ouders of jouw familie je geeft bij je studiekeuze. Of natuurlijk bij andere loopbaankeuzes.
Vind jij het lastig om zelf te onderzoeken?
Ik help je graag om te zorgen dat het JOUW EIGEN KEUZE wordt. Samen doen we onderzoek naar jouw talenten, kwaliteiten en wensen. Kijken we naar wat je meeneemt uit je familie en op welke manier. Vul voor meer info het contactformulier in of bel me.